torstai 14. elokuuta 2014

Kolme päivää

Kolmen (!) päivän päästä elämäni muuttuu aika lailla, sillä lähden 11 kuukaudeksi Ruotsiin au pairiksi. Perustin blogin, jotta kaikki kiinnostuneet voisivat helposti lukea kuulumisiani ja nähdä kuviani matkan varrelta.
 
Palataanpa kuitenkin vielä hetkeksi siihen, kuka minä olen ja miten olen päätynyt tähän tilanteeseen. Olen siis 19-vuotias suomalaistyttö ja viime kevään ylioppilas. Au pairiksi lähteminen ei ole ollut haaveenani kovin pitkään, sillä keksin koko idean vasta viime keväänä, kun eräs ystäväni suuntasi au pairiksi Englantiin. Ennen sitä en oikeastaan edes kunnolla tiennyt, mitä tarkoittaa au pair (:D) .
 
Otin selvää au pairina olosta, ja innostuin valtavasti. Tein profiilin aupair-world.net -sivustolle, ja siitä se sitten lähti. Lähettelin paljon hakemuksia eri perheille ja perheet lähettivät niitä myös minulle. Keskustelin kahden ruotsalaisperheen kanssa Skypessä, ja myöhemmin toinen perheistä ilmoittikin haluavansa minut heidän au pairikseen. Juttelin sähköpostitse perheen edellisen (suomalaisen) au pairin kanssa, ja hän vakuutti perheen olevan kaikin puolin mukava. Hyväksyin perheen tarjouksen ja tässä sitä nyt ollaan! :) Profiilin tekemisestä sopivan perheen löytymiseen kului aikaa vain noin 3-4 viikkoa.
 
Tuleva hostperheeni asuu Pohjois-Tukholmassa, noin 15 minuutin automatkan päässä keskustasta. Perheeseen kuuluu vanhempien lisäksi 7- ja 8-vuotiaat tytöt. Perheellä on ollut minua ennen viisi suomalaista au pairia, joten lapset ovat ainakin tottuneita au pairin läsnäloon.
 
Miksi Ruotsiin?
 
Innostuin ruotsin kielestä ensimmäisen kerran yläasteen ruotsin tunneilla, ja siitä lähtien olen panostanut kielen opiskeluun. Vuosi sitten kirjoitin ylioppilaskirjoituksissa pitkän ruotsin. Halusin lähteä au pairiksi juuri Ruotsiin, sillä haaveenani on oppia puhumaan sujuvaa ruotsia. Lisäksi Ruotsi on tosi lähellä, joten sieltä voi tulla joskus käymään kotona tai sinne voi tulla perhe tai kaverit viikonlopuksi kylään. Toiveenani oli löytää sopiva perhe nimenomaan Tukholmasta, sillä kaupunki kiehtoi ( ja kiehtoo edelleen!) minua. Onneksi toiveeni toteutui! :)
 
En malta odottaa tulevaa sunnuntai-iltaa, jolloin hyppään laivaan ja suuntaan kohti uusia seikkailuja! Ennen sitä on kuitenkin vielä paljon tehtävää; pakkaaminen on vielä ihan puolitiessään ja kavereitakin pitäisi vielä nähdä.


Tukholma ♥ (kuva weheartit:ista)
 
Let yourself move
to the next chapter in life
when the time comes.
Don't remain stuck on the same page.

2 kommenttia:

Kiitos kommentista! :)