torstai 25. joulukuuta 2014

Au pairina olemisen plussat ja miinukset

Kerron vähän siitä, millaisia kokemuksia mulla on au pairina olemisesta. Paljon on hyviä asioita, mutta myös pari miinusta löytyy. Jokaisen au pairin kokemukset ovat tietysti erilaisia ja jokainen hostperhe on erilainen. Tässä on nyt kyse vain mun omista kokemuksistani. 
 
PLUSSAT:
 
+Mahdollisuus asua ulkomailla ilman asumis- ja ruokakuluja
On aika huippujuttu, että mulla on ollut mahdollisuus asua neljä kuukautta Tukholmassa puoli-ilmaiseksi. Rahaa on mennyt tietenkin shoppailuun ja ulkona syömiseen, mutta hostperheeni maksoi mulle ruuat, asumisen sekä joukkoliikennekortin. Sen lisäksi tästä hommasta sai vielä vähän palkkaakin!
 
+Riikinruotsia ruoka suussa! -vieraan kielen oppiminen
Kun on koko ajan mukana ruotsalaisperheen arjessa, oma kielitaito kasvaa ihan huomaamatta. Päätin jo etukäteen, että Ruotsissa sitten puhutaan ruotsia, koska puhumalla sitä kai parhaiten oppii (on tullut todistettua). Alussa jouduin tosi usein kysymään uudelleen, mitä joku mulle sanoi, koska en ollut ollenkaan tottunut ruotsalaisten aksenttiin. Lasten puheista meni silloin ainakin puolet ohi, vielä kun puhuivat usein ruoka suussa :D Suomenruotsia on vaan niin paljon helpompi ymmärtää.
 
Mutta nyt neljän kuukauden jälkeen voin ylpeänä todeta, että olen oikeasti oppinut paljon lisää ruotsia. Aikaisemmin menin ihan lukkoon, jos joku kysyi multa jotain ruotsiksi. Mutta nyt mulla ei ole enää mitään ongelmaa ottaa osaa keskusteluihin. Enhän mä vieläkään ihan kaikkea ymmärrä, mutta aina voi pyytää toista ihmistä selittämään asiaa tarkemmin. Lapset ovat valtavan hyviä opettajia! Enää mun ei tarvitse koko ajan miettiä, miten sanoisin seuraavan asian, vaan alan vain puhumaan. Joskus yllätyin itsekin, kun selitin tarinoita lapsille ruotsiksi kauheaa vauhtia :D
 
+Uudet kaverit!
Au pairina vieraassa maassa on aika tärkeää löytää itselleen kavereita. Muuten voi tuntua tosi yksinäiseltä. Kavereiden löytämiseen on nähtävä jonkin verran vaivaa, ja itse pyrin alkuaikoina tosi aktiivisesti löytämään muita au paireja täältä päin. Kävin erilaisissa au pairien tapaamisissa ja piknikillä, ja pikku hiljaa mulle sitten muodostui hyvä kuuden hengen kaveriporukka täältä Sollentunasta. Oon kiitollinen siitä, että oon saanu tutustua ihaniin ihmisiin ja viettää aikaa heidän kanssaan. Mulla on ollut tosi kivaa!
 
+Uudet kokemukset:
Tältä reissulta olen saanut valtavan määrän uusia kokemuksia. Ruotsissa ruotsalaisen perheen luona asuminen on jo kokemus sinänsä. Tämä on mun eka kerta, kun olen ollut näin kauan näin kaukana kotoa. Uusia kokemuksia olen saanut myös lasten kanssa olemisesta, kotiöistä, ruuanlaitosta sekä tietenkin Tukholmasta ja paikallisesta kulttuurista.
 
MIINUKSET:
 
-Aikataulut sekaisin
Au pairina elät toisten aikataulun mukaan, ja muutoksia voi tulla yllättäin. Itse olen kokenut tämän välillä tosi ärsyttäväksi, kun ei aina itse tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Juuri yhtenä aamuna suunnittelin meneväni yhdeksältä salille, mutta päädyinkin viettämään koko aamupäivän jonkun autokorjaamon odotushuoneessa, kun autoon vaihdettiin talvirenkaat. Itse sain kuulla tästä vasta samana aamuna, vaikka asia oli ollut hostperheen tiedossa jo etukäteen.
-Saman katon alla
Kun asuu hostperheen kanssa samassa talossa, joutuu myös omalla vapaa-ajalla kuuntelemaan perheen ääniä. Ei ole aina niin kivaa yrittää nukahtaa, kun yläkerrassa tömistellään kovaan ääneen sisäkengät jalassa kello 11 illalla. Lauantaiaamuna haluaisi ehkä herätä johonkin muuhun kuin lasten kiljahduksiin ja juoksemisen ääniin. Ja kuumeisena haluaisi ehkä mennä ajoissa nukkumaan, mutta se on aika vaikeaa, kun lapset heittelevät koripalloa seinän toisella puolen (sisällä!).
-Omat ja hostperheen odotukset
Aina eivät au pairin ja hostperheen odotukset ihan kohtaa, niin kuin mun tapauksessani. Odotin sellaista hostperhettä, jonka seurassa voin olla ihan rennosti ja tunnen oloni kotoisaksi. Hostperheeni taas halusi au pairin olevan ainoastaan työntekijä, joka vapaa-ajallaan pysyttelee pääasiassa poissa näkyvistä. Me ei edes juteltu hostvanhempien kanssa juuri mistään, ja mähän just tykkäisin hirveästi puhua ruotsia. Puhuin tietenkin lasten kanssa joka päivä mutta ovat ne puheenaiheet vähän eri luokkaa :D
Saattaa olla, että tästä vielä puuttuu joitain asioita, jotka eivät tulleet nyt juuri mieleen. Joka tapauksessa viime perjantaina palasin kotiin hyvillä mielin ja monta kokemusta rikkaampana!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista! :)